بررسی MacOS Ventura نسخه جدید سیستم عامل مک
21 خرداد 1401 ساعت 16:00

بررسی MacOS Ventura نسخه جدید سیستم عامل مک

بررسی MacOS Ventura نسخه جدید سیستم عامل مک

یکی از قابلیت‌ها که در کنفرانس امروز به شدت بر روی آن مانور داده شد Stage Manager است با این قابلیتی در مک او اس جدید امکان خارق العاده به کاربران می‌دهد تا روی کار پیش روی خود در مک متمرکز بمانند، در حالی که بین برنامه‌ها مختلف جا به جا می‌شوند. از طرف دیگر قابلیت   Continuity Camera که ابتدا بر روی گوشی های آیفون تست شده بود این بار وارد سیستم عامل نسل جدید شده است و با آمدن Handoff به FaceTime، کاربران می‌توانند یک تماس FaceTime را در iPhone یا iPad خود شروع کرده و آن را به Mac خود منتقل کنند تا ادامه گفتگو خود را در آن ادامه دهند.

از طرف دیگر دو بخش Mail و Messages دارای ویژگی‌های جدید و فوق‌العاده‌ای شده‌اند تا کاربران بتوانند آزادی عمل بهتری در زمان استفاده از این دو برنامه داشته باشند از جهتی دیگر مرورگر سافاری در سیستم عامل macOS Ventura به شدت پر سرعت عمل کرده و می‌تواند با سرعت بیشتری به جستجو های کاربر پاسخ دهد.

همچنین macOS Ventura برای گیمرهای مک بوک هم خبر خوبی دارد با قابلیت Metal 3 امکان اجرای روان‌تر بازی‌ها حتی درنرخ فریم پایین امکان پذیر شده تا ثابت کند که می‌تواند در آینده ای نه چندان دور در حوزه بازی‌های ویدیویی با محصولات ویندوزی رقابت داشته باشد.

به طور عمده سیستم عامل مک او اس ونتورا macOS Ventura شامل امکانات نوآورانه و ویژگی‌های جدیدی است که به خوبی محصولات اپل را یک بار دیگر به قله‌های پیشرفت بازگرداند. از این رو معاون ارشد اپل اقای کریگ فدریگی گفته است "ابزارهای جدیدی مانند Stage Manager که بر روی رابط کاربری ساده و دلنشین بین برنامه‌های مختلف در مک بوک کار شده است و قابلیت Continuity Camera ویژگی‌ های جدیدی را بر روی ویدئو کنفرانس برای هر کاربر مک ارائه میکند"

همچنین رئیس مهندسی نرم افزار و استدیو های مانند Desk View، Studio Light پس از بررسی نمونه‌های اولیه این سیستم عامل به صراحت بیان کرده‌اند که "امکانات جدید مفید در بخش Messages، فن‌آوری‌های پیشرفته جستجو در برنامه Mail و  طراحی به‌روز شده برای Spotlight  در این سیستم عامل ارائه شده است. Ventura ویژگی‌های جذاب و متنوعی برای ارائه دارد و باعث میشود کاربران تجربه بهتری از mac خود داشته باشند.

در واقع تمام این ویژگی‌ها باعث میشود تا کاربران به سادگی فعالیت‌های خود را با دستگاه انجام داده و تجربه بهتری از محصولات اپل داشته باشند. در ادامه به صورت کامل تک به تک ویژگی‌های گفته شده در قسمت بالا پرداخته و هر کدام را کامل شرح می‌دهیم پس با کارشناسان رایانه کمک همراه باشید.

یکی از بخش‌های که در اولین نگاه از سیستم عامل جدید مورد توجه قرار می‌گیرد رابط کاربری جدید است. ابزار Stage Manager مک او اس جدید این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون دخالت کاربر برنامه‌ها و پنجره‌های در حال اجرا مک سازماندهی شود.

در واقع این کار به صورت خودکار انجام می‌شود تا توجه کاربر مستقیم بر روی کاری باشد که در حال انجام آن است در کنار این اتفاق این امکان وجود دارد تا کاربر همه چیز را در یک نگاه بتواند مشاهده کند.

شیوه نمایش برنامه‌ها در قابلیت  Stage Manager  مک به این صورت است که پنجره‌ای که کاربر  در آن کار می‌کنند به‌طور برجسته در مرکز نمایش داده می‌شوند و پنجره‌های دیگر در سمت چپ به صورت لیست ظاهر می‌شوند تا در یک صفحه مانیتور امکان مشاهده همه برنامه‌ها وجود داشته باشد.

همچنین با این قابلیت به راحتی می‌توانید بین کارهای مختلف در مک جا به جا شده و در صورتی که بر روی پروژه ای کار میکنید که به چندین برنامه نیاز دارد پنجره باز آنها را در یک گروه دسته بندی کنید.

در آخر باید اشاره کرد که قابلیت Stage Manager در macOS Ventura به خوبی با  Mission Control و Spaces هماهنگ است و کاربران می‌توانند به راحتی با یک کلیک به دسکتاپ خود دسترسی پیدا کنند.

قابلیت Continuity Camera که با نام دوربین تداومی بین کاربران ایرانی شناخته می‌شود باعث می‌شود که از دوربین گوشی خود به عنوان وبکم استفاده کنید.

 اگر در اینترنت جستجو کنید برنامه‌های بسیاری وجود دارد که فرایند تبدیل دوربین گوشی به وبکم را انجام می‌دهند، اما اپل با در نظر گرفتن این نیاز قابلیت Continuity Camera را به صورت رسمی برای سیستم عامل مک بوک‌های خود هم منتشر کرد تا کاربران بتوانند در کمترین زمان دوربین آیفون یا آپید دستگاه خود را به وبکم مک بوک تبدیل کنند.

با استفاده از قابلیت Continuity مک میتوانید به‌طور خودکار دوربین آیفون را بدون هیچ سیم به دوربین مک بوک تبدیل کنید. این قابلیت باعث می‌شود به راحتی گوشی خود را در هر مکانی قرار داده و در کلاس‌های آنلاین درسی و کاری خود حضور داشته باشید.

همچنین قابلیت دوربین Continuity ویژگی‌های نوآورانه‌ای برای تصویر برداری در اختیار شما قرار می‌دهد و با افکت‌های مختلف بر روی تصویر و ویدیو هماهنگ است بنابراین به سادگی می‌توانید از ماسک و افکت‌های نوردهی مختلف در وبکم خود استفاده کنید.

از طرف دیگر قابلیت Handoff اکنون به FaceTime آورده شده است و به کاربران امکان می‌دهد تماس FaceTime را در یک دستگاه Apple شروع کرده و آن را به یک دستگاه Apple دیگر در همان نزدیکی منتقل کنند تا ادامه کار بر روی یک محصول دیگر از شرکت اپل ادامه یابد.

 کاربران می‌توانند در آیفون یا آیپد در تماس FaceTime باشند، سپس تنها با یک کلیک تماس را به مک خود منتقل کنند، یا تماسی را در مک خود شروع کنند و در صورت نیاز به ادامه حرکت به iPhone یا iPad بروند.

این قابلیت باعث می‌شود تا تمامی محصولات اپل با دقت به یکدیگر sync شده و بتوانید مکالمات خود را به راحتی به دیوایس‌های دیگر منتقل کنید

بسیاری از برنامه‌های قدیمی که در ورژن‌های قدیمی سیستم عامل مک او اس وجود دارند دستخوش تغییر شده و این امکانات به آنها اضافه شده است.

در مرورگر سافاری سرعت بسیار بالاتر رفته و کم مصرف تر شده است. از طرف دیگر در بخش امنیت آن به خوبی تغییراتی ایجاد شده که جزو نقاط مثبت در این مرورگر حساب میشود. در macOS Ventura، سافاری یک روش قدرتمند جدید را برای مرور مشترک کاربران معرفی می‌کند.

با ایجاد گروه بندی در سافاری می‌توانید برگه‌ها و سایت‌های مورد علاقه خود را با دوستان، خانواده یا سایر افراد در سافاری به اشتراک بگذارید تا آنها هم بتوانند از علاقه و سلایق شما با خبر شوند.

همچنین این امکان وجود دارد که با این همگام سازی مشاهده کنید که دیگران چه صفحاتی از علایق شما را مطالعه می‌کنند تا پس از مطالعه بتوانید با آنها به گفتگو بپردازید.

کاربران همچنین می‌توانند فهرستی از نشانک‌ها را در یک صفحه شروع مشترک ایجاد کنند تا به صورت کلی همه مخاطبین به آنها دسترسی داشته باشند.

در نسخه‌های قدیمی مک او اس بسیاری از کاربران از محیط کاربری ناراضی بودند اما در ورژن جدید مک او اس ونتورا تغییرات اساسی در آن اعمال شده است. بخش جستجوهای اخیر mail اکنون از تکنیک‌های پیشرفته‌تر برای ارائه نتایج مرتبط ‌تر، دقیق‌تر و کامل‌تر بهره مند شده است.

از این رو  کاربران می‌توانند به محض کلیک بر روی جستجو، به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند. از طرف دیگر این امکان وجود دارد که قسمتی از پیام را درجستجو mail تایپ کرده تا بتوانند به نزدیک‌ترین جستجوها دسترسی داشته باشند.

همه موارد از جمله ایمیل‌های اخیر، مخاطبین، اسناد، عکس‌ها و... همگی از بخش جستجو قابل دسترسی هستند. کاربران همچنین می‌توانند ایمیل‌ها را برنامه‌ریزی کنند و حتی پس از زدن send، تحویل را لغو کنند.

در ورژن جدید برنامه Mail کاربران می‌توانند یادآورهایی را تنظیم کنند تا در تاریخ و زمان خاصی به پیامی برگردند و در صورت عدم پاسخگویی، پیشنهادات خودکار را برای پیگیری ایمیل دریافت کنند

 


پست‌های مشابه

Mozhgan Bolandin Mozhgan Bolandin
maryam shokati maryam shokati
Mozhgan Bolandin Mozhgan Bolandin
Mozhgan Bolandin Mozhgan Bolandin
maryam shokati maryam shokati
Mozhgan Bolandin Mozhgan Bolandin

نظرات

(0)

دیدگاه شما

وارد کردن یکی از فیلد های موبایل و یا ایمیل الزامی باشد